mandag 9. februar 2009

Images of Regent Park

Jeg krysser sølepytter og saltstenkte gater. Det er en grå dag i dag. I går skinte sola og hele verden var badet i et kjølig vinterlys. Og denne trolldommen gjorde alt magisk, vakkert og pittoresk. Jeg tenkte at det var en god dag å ta bilder i, og at jeg ville dokumentere Regent Park. I dag er det en grå dag, og søplet på bakken kommer til syne der snøen smelter. Jeg er på vei til butikken og velger å gå igjennom parken, parken som ikke er en park, men et boligområde. Et avgrenset område av lavblokker, høyblokker og rekkehus som står i vinkler mot hverandre og danner vindtunneler og mørke rom mellom seg. Og midt inni denne parken finner du et par lekeplasser, en inngjerdet hage, en liten sjappe, et par parkeringsplasser, en skøytebane og en hel del skrot. Murveggene omgir parken. En urban jungel. Og innimellom lyser enkelte fargerike bilder opp. Bildene som utsmykker parken er de lokale kunstnernes verk. Bildene forteller historier om vold og kriminalitet, om død og sorg, om barn og lek og om håp om en bedre fremtid. I dag vil jeg dele dem med dere. Og bildene tatt på en solskinnsdag dokumenterer at solen kan skinne og minner oss om at våren skal komme.










Ingen kommentarer: